Blog

Moottorin optimointi, miten 420i muuttui 430i:ksi

1 vuosi, 8 kuukautta sitten Pasi

Tapasimme CT Tuningin kaverit ensimmäistä kertaa Eximapin toimistoilla noin vuosi sitten. Jo silloin minulla heräsi ajatus tehdä moottorin optimointi, mutta pettymyksekseni huomasin, että silloiseeni autooni BMW 325 CiA optimointi olisi tuonut vain marginaalisen 16 hv:n parannuksen. Syynä tähän oli vapaastihengittävä 6-sylinterin moottorini.

Vaihdoin autoa viime vuoden syyskuussa. Heti, kun sain 2016 mallisen BMW 420i:n avaimet käteeni, tarkastin CT Tuningin webbisivuilta, mitä optimointi voisi tarjota. Kun näin, että Stage 2 –optimointi nostaisi tehot 184:sta 245 hevosvoimaan, päätös oli selvä: tämä täytyy tehdä! Samalla maksimivääntö nousee 290 nm:sta 350 nm:iin. Syynä tähän oli se, että tässä autossa on turboahdettu moottori.

Tammikuussa löytyi aikaa viedä auto optimointiin. CT Tuningin markkinointikampanja AutoMopus –palvelussa toki auttoi osaltaan päätöksenteossa. Oli erittäin mielenkiintoista seurata vierestä, kun CT Tuningin Petri teki optimoinnin. Mekaanista työtä oli enemmän kuin odotin, mutta itse sw-päivitys meni läpi varsin nopeasti.

Lopputulos on osoittautunut erittäin hyväksi. Erityisesti lisääntynyt vääntö tekee ajamisesta todella helppoa. Käytännössä koko ajan voi olla käytössä BMW:n ”Eco Pro” –ohjelma, joka tuntui ennen optimointia hieman laiskalta. Itse asiassa autossani on nyt huomattavasti kalliimman 430i:n suoritusarvot. Polttoaineen kulutus ei kuitenkaan ole tarkan seurannan perusteella kasvanut, vaikka auton suoritusarvot ovat parantuneet huomattavasti.

Kokemukseni perusteella voin suositella CT Tuningin optimointi kaikille turbomoottoriauton (bensiini tai diesel) käyttäjille.

Nykyinen arvosana: 4.1